ff voorstellen
06-07-2011, 09:30 AM
Post: #1
ff voorstellen
Hallo,

Mijn naam is Kevin, 23 jaar, auto gek en zit momenteel in Perth, Australie. Ik ben hier samen met mijn vriendin afgelopen oktober voor een jaar naar toe gegaan om te reizen en te zien hoe het hier is om te werken/wonen.

Ik heb hier een '83 ADM AE86 Levin hatchback gekocht met de nodige leuke modificaties en aangezien wij komende oktober terug naar nederland gaan ben ik aan het kijken of ik m'n auto mee zal nemen ofniet...

Vanwege dat laatste heb ik een aantal vragen voor de nederlandse AE86 liefhebbers!

Hoe zit het hier met het krijgen van onderdelen voor de AE86 in Nederland? En dan bedoel ik met name slijtage gevoelige onderdelen zoals wiellagers, stuurstang uiteinden, olie/lucht filters etc...

Ik ben namelijk erg gecharmeerd door de auto maar ik probeer voor mezelf te bepalen of ik het kostentechnisch verantwoord vindt om de auto mee naar nederland te nemen...

Ik wil namelijk een auto waarmee ik serieus het driften op kan pakken en de andere optie zou namelijk zijn om de AE86 te verkopen en in nederland een e30 aan te schaffen aangezien deze bekender is en er, volgens mij, makkelijker onderdelen voor zijn te krijgen...

Ook vraag ik mij af hoe moeilijk het is om in nederland een 3sge beams motor (toekomstig project) te vinden anders probeer ik er hier in australie een op de kop te tikken en mee te nemen als ik besluit om de AE86 mee te nemen...

Hopelijk kunnen jullie mij wat info hierover geven zodat dit mij helpt een beslissing te maken!

P.S. Weet iemand waar ik LHD koplampen kan kopen/lenen voor de APK keuring als ik hem besluit mee te nemen?
Find all posts by this user
06-07-2011, 10:20 AM
Post: #2
ff voorstellen
Welkom!

Het verkrijgen van originele Toyota onderdelen is een ramp voor deze auto. De meeste magazijnen zijn al leegverkocht of je betaalt echt de hoofdprijs. Dit beperkt zicht trouwens niet alleen tot Nederland. Zo gaat het overal op de wereld voor deze onderdelen. Met name koplamen, plaatwerk en rubbers.

Het leuke van de AE86 wereld is dat er aftermarket heel veel verkrijgbaar is. Simpele dingen als olie-/ luchtfilters zijn praktisch overal beschikbaar. Ook als je een beetje over de nederlandse grens gaat kijken heb je veel bedrijfjes die van alles maken voor de auto. Moet je de rubbers vervangen van je onderstel, dan kan je terecht bij Prothane of TRD. Radiator en lagers bij Koyo. Voor de originele motor is zeer veel beschikbaar. Uiteraard moet je wel een goed blok hebben, maar daarmee kan je het zo gek maken als je wilt; van nokassen vervangen tot F1 techniek krukas (Tomei bijvoorbeeld).

Je geeft wel aan te willen driften met je auto. Hier zou je veel schade mee kunnen oplopen. Dan kom je dus op het euvel, ben je handig of niet. Ga je je schade zelf repareren mbt plaatwerk, of zou je plaatwerk gaan kopen bij Toyota (mits deze nog beschikbaar zijn). Een donorauto is niet zo makkelijk te krijgen als een E30, dus houd daar wel rekening mee.

Een 3sge beams is te krijgen, maar allemaal via de import. Er zijn verschillende mensen in nederland die dit regelmatig doen, dus dat zal het probleem niet zijn. Kan je het doen in Australie voor een leuke prijs, dan zou ik zeggen: doen!!

Voor wat betreft de koplampen, zet eens een 'wanted' advertentie hier op het forum. Zijn genoeg mensen die hier hun eigen voorraadje reserves hebben opgebouwd.

[Image: AEU86 AE86 - ff voorstellen]
5/2018 BMW F22 Coupe
1/1985 Toyota AE86 Levin Coupe
Find all posts by this user
06-07-2011, 10:37 AM
Post: #3
ff voorstellen
E30 is bijna net zo duur tegenwoordig

A wheel to steer the front of the car
A pedal to steer the rear
Find all posts by this user
06-07-2011, 12:08 PM
Post: #4
ff voorstellen
das waar, is ook een cult auto geworden.
Misschien beter een E36 vinden.

[Image: AEU86 AE86 - ff voorstellen]
5/2018 BMW F22 Coupe
1/1985 Toyota AE86 Levin Coupe
Find all posts by this user
06-08-2011, 02:27 AM
Post: #5
ff voorstellen
Bedankt voor jullie reactie's tot nu toe.

Wat betreft het driften, ik ben wel handig al zeg ik het zelf al heb ik met het herstellen van plaatwerk niet heel veel ervaring. Maar alles is te leren dus daar zit ik niet zo over in. De auto zou dan ook een daily/project auto worden.

Verder ben ik het met NoHachi wel eens want ik heb nog eens zitten kijken maar voor een goede e30 betaal je ook aardig wat!

Hebben jullie enig idee wat je zou moeten betalen voor een geimporteerde Beams in nederland? Dan kan ik vergelijken of het echt goedkoper is om hem vanuit OZ mee te nemen aangezien ze hier ook best nog wel prijzig zijn vind ik.

Als laatste heeft iemand van jullie enig idee hoe moeilijk het is om een AE86 met turbo op de weg te krijgen in Nederland? Aangezien dit niet af-fabriek is? Ik heb al contact gehad met de rdw en die zeiden dat het geen probleem was maar ik dacht laat ik het hier ook eens vragen...
Find all posts by this user
06-08-2011, 09:09 AM
Post: #6
ff voorstellen
Je zou even een bericht kunnen sturen naar Aram. Hij is nu bezig met het zn Beams inbouwen.

Volgens mij moet je je auto gewoon opnieuw laten keuren bij de RDW. Een turbo op de standard 1.6 gooien mag volgens mij zelfs zonder keuren.

[Image: AEU86 AE86 - ff voorstellen]
5/2018 BMW F22 Coupe
1/1985 Toyota AE86 Levin Coupe
Find all posts by this user
06-08-2011, 02:45 PM
Post: #7
ff voorstellen
Nee het is een 4AGTE dus er is een turbo op een 4AGZE motor gezet welke niet origineel in de auto ligt..Maar volgens mij checken ze dat niet en het lijkt me sterk als ze het door hebben bij de APK dat de motor niet de standaard motor is.
Find all posts by this user


Possibly Related Threads...
Thread Author Replies Views Last Post
  Even voorstellen dan. einneb 24 23,516 03-13-2014 07:52 PM
Last Post: MC_JP
  Even voorstellen, Trueno gekocht... Mike N 52 43,543 06-25-2011 08:48 AM
Last Post: xrgeorg
  Even voorstellen, Levin Coupe gevonden! JMeister 26 19,535 05-11-2009 04:40 PM
Last Post: banpei
  efkes voorstellen... Wimmel-F1 79 55,242 09-22-2005 11:11 AM
Last Post: Wimmel-F1

Forum Jump:


User(s) browsing this thread: 1 Guest(s)

Contact Us | AEU86 | Return to Top | Return to Content | Lite (Archive) Mode | RSS Syndication