Levin coupe kopen in NL?
11-27-2005, 02:23 PM
Post: #1
Levin coupe kopen in NL?
Ik wil deze zomer met een nieuw project beginnen.
Ik twijfel tussen een mx-5 en een Levin coupe.
Klopt het als ik zegt dat de prijzen bij 3000euro beginnen?
Hoe groot is de kans om een Levin coupe in NL te vinden?
Zoals deze bijv.: http://my.tele2.ee/levintrueno/ae86/big05.jpg

Hoe is de staat van deze 20 jaar oude wagen in het algemeen?
Punten waarop ik moet letten?

En waarom zou ik een AE86 boven een mx5 kiezen? Tongue
Thanks.
Find all posts by this user
11-27-2005, 08:54 PM
Post: #2
Levin coupe kopen in NL?
Hey Bubble drift,

Vertel eerst eens wat je met je wagen wil gaan doen. Dat zal bepalen welke auto je moet nemen. Ik ben helemaal weg van mijn AE maar op vele vlakken is een MX-5 een veel betere auto. Eigenlijk het enige twee nadelen wat ik weet te noemen van de MX-5 is dat ie eigenlijk iets aan power tekort komt (maar dat is te fixen en in vergelijking met de hachi heeft de hachi hetzelfde probleem) en dat ie bekent staat als een dames autoke door zijn looks. Uiteindelijk is het een heerlijke auto om mee te rijden, als je van trackdays enzo houd, zou ik zeker voor de MX gaan.

De hachi is veel ruwer en spartaanser. De hachi is een auto waar je veel meer moet werken om er goed in te rijden. Nu heb ik niet veel ervaring met de MX5 al heb ik er wel een paar keer in gereden maar ik ben van mening dat de Hachi veel speelser is. De MX5 doet precies wat je hem vraagt, waarbij de Hachi je regelmatig verrast. De hachi is zeker geen makelijke auto terwijl de MX5 dat in veel opzichten juist wel is.

Maarja nu heb ik een voorliefde voor de hachiSmile

Kwa op letten. Zwakte punt van de ae is eigenlijk alleen roest. Technisch is het een erg sterke wagen al blijft het natuurlijk een beestje van 20 jaar oud.

3000 euro, tja voor een goede wel, als je er eentje kan vinden. Maar er zijn mensen op het board die hun hachi voor veel minder hebben gekocht, maar er natuurlijk dan ook meer aan hebben moeten doen.

Gewoon je ogen openhouden en toehappen als er een voorbij komt. Op marktplaats staan een rode 3 deurs en grijze 2 deurs te koop die allebij in zeer goede staat zijn. Beide zijn echter een stukje boven het 3k budget.

Succes met je keuze iigSmile

Greetz,

Bastiaan "mux213" Olij

Moved down under, no more hachi Sad
Find all posts by this user
11-27-2005, 09:36 PM
Post: #3
Levin coupe kopen in NL?
Ik heb met beide auto's redelijk uitgebreid gereden en kan ze denk ik wel redelijk vergelijken.

Een MX-5 is wat een ae86 zou zijn geweest als toyota besloten had om fatsoenlijke auto's te blijven bouwen. Neem het karakter van de ae86, schroef er een fatsoenlijk onderstel onder en trek het dakje er van af.

De opmerkingen die Bas boven maakt zijn redelijk ok, je moet alleen niet vergeten dat van het ae86 chassis ook de SR5 is gemaakt bijvoorbeeld, zo moet je een standaard mx-5 1.6 ook plaatsen. Neem je een versie met standaard sper (torsen en torsen 2 sperren zijn standaard geleverd geweest in de mx5) en het std billstein sport onderstel dan heb je een auto op het niveau van een getunede ae86. Ik kan je garanderen dat de mx5 net zo speels zal zijn.

Driften in een mx-5 is een lastige aangelegenheid. Vrij weinig vermogen+vrij korte wielbasis=tricky. Wat voor een ae86 geldt, geldt voor een mx5 dubbel zo sterk: als je hierin kan driften kun je het in alles (ikke dus nie).

Vermogen is idd wat laag als je echt gaat spelen, al zit er bijna even veel pit in de motor als in de 4A-GE (115pk, iets meer koppel onderin). Motor is wel freaking onverwoestbaar, net als de rest van de auto (veilig zijn ze ook). Vermogen vindt je in de vorm van een 1000$ kostende garret turbo of een setje nokken in de 1.9l motor (beiden ca 160pk)

Voor mij zijn de auto's qua karakter volkomen uitwisselbaar, AE86 moet je eerst opfrissen voordat je ermee kan spelen, MX-5 is op de dempers na meestal wel ok. AE86 biedt plaats aan 4 personen wat ook fijn kan zijn. Vindt ergens de traditie die er om een ae hangt ook wel leuk.

A wheel to steer the front of the car
A pedal to steer the rear
Find all posts by this user
11-27-2005, 10:13 PM
Post: #4
Levin coupe kopen in NL?
Thumbs up! top keuze,

auto's zijn zeker vergelijkbaar. Als je weinig technische kennis hebt of kan krijgen dan zou ik ook eerder voor MX5 gaan.

Wil je oude nostalgi en iets waar je veel aan kan doen zou ik een ae86 nemen.

Ik heb met 3 verschillende onderstellen op de ae86 gereden en moet zeggen dat je van slagschip (en het roer erbij!) naar leuke sportieve auto. Tot zwaar strak liggende racebak kunt gaan. Verschillen liggen in wat je prettig vind.

MX5 heb ik helaas maar 1 keer in gereden en toen was het absoluut niet voor plezier puur voor a naar b en een klein stukje. Auto is standaard erg goed. Geeft je ook een sportiever gevoel dan een ae86 standaard.

Afijn kosten zullen heel verschillend zijn. MX5 is normaal duurder in aanschaf maar dan kun je geld uitgeven aan leuke dingen. AE86 is lagere aanschaf maar veel kosten aan de auto top krijgen.

Cars:
"99 Lexus IS200
"86 AE86 Kouki Panda Levin GT-Apex (restore project)
"84 AE86 Zenki Blue Levin (project racer)
Motorcycles:
"02 Yamaha R1
"02 Honda Hornet S
"08 BMW R1200GS
Find all posts by this user
11-27-2005, 10:49 PM
Post: #5
Levin coupe kopen in NL?
Thanks voor de replys guys!
Het wordt een drift auto.
Kwa vermogen wil ik het eigenlijk rond de 130pk houden.
Gewoon de standaard mods, catback/airfilter/safc maybe.
(Ik heb al een S13 met 200+pk's)

Ik ben pas begonnen om me te verdiepen in de auto's en de aftermarket support.
Het onderstel van de mx-5 is compleet verstelbaar.
En ik zag ook dat Tein 4 verschillende setjes coilovers maakt.(prijs700-1300euro)
Nadeel van de mx-5 (voor mij) is dat er weinig velen met een lage ET in 4x100 verkrijgbaar zijn.

Ik heb nog niks over de AE86(gts) gezocht.
Weet wel dat er een sper op zit. Thumbs up!
Maar hoe is het onderstel verder? Verstelbaar? Upgrades die ik moet kopen? Ik wil eigenlijk een hoogte en demping verstelbaar coilover set, maar moet wel betaalbaar zijn. (max 1200euro)
En misschien upgrades die ik niet moet doen?

Sorry voor de noob vragen maar ik had nog geen tijd gehad om wat over de AE86 te zoeken..haha.
Find all posts by this user
11-27-2005, 11:06 PM
Post: #6
Levin coupe kopen in NL?
Bubble_Drift Wrote:Sorry voor de noob vragen maar ik had nog geen tijd gehad om wat over de AE86 te zoeken..haha.
Daarvoor hebben we dit forum natuurlijk. Tongue

Ik kan vrij weinig aan het bovenstaande toevoegen. Het enige dat ik nog wil opmerken over dat er een sper in de ae86 zit: over het algemeen zijn ze niet verschrikkelijk goed meer na 20 jaar (en soms intensief gebruik!) dus die moet je of reviseren of gelijk vervangen.

1982 - TA60 Carina 4dr sedan - fun cruiser
1983 - AE86 Sprinter Trueno - import project
2013 - Honda Civic sport - daily driver
2004 - AEU86 dot ORG - daily domain

Support our forum, buy from the AEU86 shop:
[Image: AEU86 AE86 - Levin coupe kopen in NL?]
Visit this user's website Find all posts by this user
11-28-2005, 12:18 AM
Post: #7
Levin coupe kopen in NL?
En als je goeie coilovers wil heeft technotoytuning ze wel http://www.technotoytuning.com/t3_site_p...index.html

Of zelf iets fabriceren... Ik heb nog wel gele koni's liggen.
Find all posts by this user
11-28-2005, 12:18 AM
Post: #8
Levin coupe kopen in NL?
Standaard onderstel ben je snel op uitgekeken, kun je weinig mee....

Er is best wel wat op de markt maar niet uitzonderlijk veel. In nederland zijn verstelbare konis (geel) goed verkrijgbaar. Dat in combi met een set goede veren geeft je een leuke auto.

Wil je meer/beter zijn er nog wat betere opties. Een van de beste (zeker als je wilt gaan driften) is om eens bij http://www.technotoytuning.com/ te gaan shoppen. Die verkopen een compleet verstelbaar onderstel (hoogte, demping, camber, etc), maar dat kost wel wat eer je het in NL heb.
Doch blijf je het probleem hebben dat de hachi een starre achteras heeft. Niks mis mee maar het beperkt je mogelijkheden met de achterophanging. Prijs, tussen de 1000 en 2000 euro liggend aan hoever je gaat, ex verzendkosten en import meuk..

Voor de do-it-yourselvers verkoopt bijvoorbeeld paradise racing coilover setjes voor voor. Hier moet je de standaard veerpoten modificeren. Beste effect wordt verkregen door ze een cm of 4 in te korten. Ik heb ze zelf op mijn hachi maar dan zonder de veerpoten in te korten en eigenlijk moet ik ze nog een keer op een andere manier plaatsen maargoedSmile

Achter zet je dan sterkere verlaagde veren en voor stel je af op achter. Natuurlijk moet je dit nog in combinatie doen met betere dempers, maar dat kun je dan in 1 go doen.

Lees wat rond op het technische forum, er staat een hoop info hierover. Kijk eens naar het draadje van ZAX in het project forum, hij heeft laatst genoemde daar gedetaileert beschreven. Gast weet ook als geen ander hoe je een dergelijke wagen zijdewaards moet besturenSmile

Greetz,

Bastiaan "mux213" Olij

Moved down under, no more hachi Sad
Find all posts by this user


Possibly Related Threads...
Thread Author Replies Views Last Post
  Toyota Corolla AE86 Levin CoupĂ© SR20 [sold] RaceMinded 14 37,099 03-15-2011 03:17 PM
Last Post: RaceMinded
  [Te Koop] 1986 AE86 Coupe (Levin) IBMFD3S 1 3,154 07-29-2010 10:43 AM
Last Post: IBMFD3S
  Te Koop AE86 Levin coupe 20v drifthachi 4 6,226 01-04-2010 09:01 PM
Last Post: demee76
  Even voorstellen, Levin Coupe gevonden! JMeister 26 19,561 05-11-2009 04:40 PM
Last Post: banpei
  Kun je een AE86 ook voor dagelijks gebruik kopen? Wimmel-F1 35 23,263 03-15-2008 07:11 PM
Last Post: ae86

Forum Jump:


User(s) browsing this thread: 1 Guest(s)

Contact Us | AEU86 | Return to Top | Return to Content | Lite (Archive) Mode | RSS Syndication