how low can we go!!
11-22-2009, 09:50 PM
Post: #11
how low can we go!!
Comfort zit em in de schokdemper.

Veel "verstelbare" dempers kunnen alleen van stug naar stugger gaan.

De HTS Tokico dempers op me AE86 waren echte verstelbare dempers.

Als je die op zacht zet, dan zijn ze ook echt zacht gedempt, en rij je best confortabel met 6k veren rondom.

Laag en comfortabel kan prima. Zorg ervoor dat je genoeg ruimte hebt om door de veren en brede kuipen hebt zodat niks aanloopt.
Find all posts by this user
11-22-2009, 09:59 PM
Post: #12
how low can we go!!
Bubble_Drift Wrote:Comfort zit em in de schokdemper.

Veel "verstelbare" dempers kunnen alleen van stug naar stugger gaan.

De HTS Tokico dempers op me AE86 waren echte verstelbare dempers.

Als je die op zacht zet, dan zijn ze ook echt zacht gedempt, en rij je best confortabel met 6k veren rondom.

Laag en comfortabel kan prima. Zorg ervoor dat je genoeg ruimte hebt om door de veren en brede kuipen hebt zodat niks aanloopt.

Deze heb ik eerder gehoord...

1985 AE86 (ハチロク) Levin - Summer time daily driver
Find all posts by this user
11-24-2009, 12:41 PM
Post: #13
how low can we go!!
ik rijd normaal ook gewoon in mijn AE86 stuiterbal Big Grin
voor comfort heb ik een andere corolla Wink
Visit this user's website Find all posts by this user
11-24-2009, 02:16 PM
Post: #14
how low can we go!!
NoHachi Wrote:Gaat m niet worden. Hiero 30% slappere veren, 185-60 banden en nog steeds loeistijf..wel ietsjes beter nu dat ik de ophanging ook voel werken.
Voor een daily zou ik mikken op ca 4/3kg.

niet lullig te zijn maar dit blijft een mening. Heb met de auto van oldskull gereden die heeft volgens mij iets van 6.5 om 4.5 erop maar door het onderstel een stuk progressieve slag heeft rijd het perfect over klinkerwege nenzo.

Weet niet wat voor onderstel hij ook al weer had maar ik denk dat ik hetzelfde wil gezien hoe het reageert.

Persoonlijk zou ik voor een leuke straat bak eerder 5.5 om 4 gaan maar dat komt omdat ik de reactie van de auto fijne vind dan met 4 voor. orgineel is het geloof ik 2.7 voor en 2.3 achter.

Verhouding moet je zelf eigenlijk uitzoeken. Voor ideale wegligging moet je naar een expert bedrijf gaan die het kan uitrekenen. Denk niet dat een van ons dat perfect kan.

Cars:
"99 Lexus IS200
"86 AE86 Kouki Panda Levin GT-Apex (restore project)
"84 AE86 Zenki Blue Levin (project racer)
Motorcycles:
"02 Yamaha R1
"02 Honda Hornet S
"08 BMW R1200GS
Find all posts by this user
11-24-2009, 08:10 PM
Post: #15
how low can we go!!
Ik heb BC-Racing coiloverset er onder. En de veren rates was ik ff vergeten. Maar ik heb wel 4/3 besteld of zo maar toen hebben ze het niet in voorraad dus had ik wat stuiger veren gekregen.

1985 AE86 (ハチロク) Levin - Summer time daily driver
Find all posts by this user
11-26-2009, 02:41 PM
Post: #16
how low can we go!!
Hoi!

@Lennert, verhouding voor achter kan ik voor je uitrekenen.. Dus dat scheelt weer met het inschakelen van een bedrijf ;-)

De stock AE86 rates zijn: 1.8F 2.2R
(let even niet op de verhouding. Bij lage springrates speelt de swaybar een belangrijke rol)

Met 6/4 zit je dus al een factor 2.5 stijver dan standaard. Tuurlijk kan dat werken. Jij krijgt ze zelfs redelijk comfy als je de setup onderdempt maakt, maar je bent sneller, hebt meer grip en rijdt comfortabeler rond met een setje zachtere veren en de dempers goed afgesteld.

Je hoeft mij niet te geloven, maar lees bijvoorbeeld dit eens: http://buildafastercar.com/tech/Spring-Rates
Nu weet ik dat je een broertje dood hebt aan alles waar theorie bij komt kijken, dus even samenvattend dit lijstje:

* 1990 Mazda Miata ~ 1.15hz front, 1.01hz rear
* Mitsubishi Evo VIII ~ 1.3hz front, 1.2hz rear
* Honda S2000 ~ 1.3hz front, 1.4hz rear
* GD Subaru WRX STI ~ 1.6hz front, 1.8hz rear
* Lotus Elise ~ 1.8hz front and rear
* C4 Corvette ~ 2.0hz front and rear
* Mazda RX-7 ~ 1.22hz front, 1.16hz rear
* Acura NSX ~ 1.6hz front, 1.5hz rear

Vergelijk dat even met deze waarden voor een AE86:
* Toyota AE86 1.8/2.2 ~ 1.3hz front, 1.5hz rear (stock)
* Toyota AE86 8/6 ~ 2.7hz front, 2.4hz rear (JDM-land)
* Toyota AE86 6/4 ~ 2.3hz front, 2.0hz rear (oldskull?)
* Toyota AE86 5.8/4.5 ~ 2.3hz front, 2.1hz rear (me and Ivan)
* Toyota AE86 3.5/3 ~ 1.8hz front, 1.7hz rear (voorstel voor straatauto)

Zo heb je ongeveer een idee van wat werkt voor een straatauto..De truc is om een ophanging te bouwen die zacht genoeg is om de weg te volgen over onregelmatigheden ipv eroverheen te stuiteren. De meeste stijve setups voelen sportief aan (stug moet wel goed zijn is de redenatie), maar zijn het niet. Ook ben je langzamer omdat je veel tijd moet steken in het corrigeren van de stuiters ipv je rustig te concentreren op je stuurwerk.
Op het circuit kun je overigens ook prima uit de voeten met 1.8/1.9Hz.. ik ken legio bakken met die rates en rondetijden rond de 2min00 op Zandvoort..

A wheel to steer the front of the car
A pedal to steer the rear
Find all posts by this user
11-26-2009, 07:55 PM
Post: #17
how low can we go!!
Er was ooit een jongen die totaal geen verstand had van autos en vering.

Hij wou gewoon zijn auto laag hebben.

En hij wou het NU, had geen zin in een 4jarig project..

Hij keek naar bekende "pro" wagens en kocht dezelfde onderdelen die zijn hadden. Als het bij hun werkt, dan zal t ook bij mij werken.

Binnen een paar weken waren de spullen binnen en een paar weken later waren ze eronder.

Resultaat: Binnen een korte tijd een lage auto waar onze jongen man heeeeel veel plezier aan heeft gehad.

[Image: AEU86 AE86 - how low can we go!!]




Dus..



Breek je hoofd niet met allerlei berekening...het is maar een corolla. Wink
Find all posts by this user
11-27-2009, 11:00 AM
Post: #18
how low can we go!!
Maar die oplossing heeft ie al Bubble drift... Is alleen een kwestie van zijn huidige setje verder omlaag schroeven. Thumbs up!

Kijkende naar je foto's heb jij ongeveer 2 cm veerweg over. Dat gaat prima, maar dan moet je auto erg stug staan om alle krachten in die 2 cm op te vangen. Zijn auto op K-sport is waarschijnlijk net zo stug als die van jou, hoort gewoon bij een mooie slammed stance met dikke wielen.

Wil je dagelijks gaan rijden met een corolla, dan kun je door m iets hoger te zetten, met veel zachtere veren een auto krijgen die uiteindelijk sneller en comfortabeler is dan een zwaar verlaagde corolla, maar er wel minder goed uitziet.

En sorry voor alle berekeningen, negeer ze als ze niet je ding zijn. Tis een afwijking van me, maar goed bedoeld.

Even als uitsmijter:
Stel 8kg/mm veren (alle "Pro" rolla's)
AE86 met een hoekgewicht van 240kg
In bochtenwerk haalt een goede AE86 maximaal 1G dwarsversnelling, dus je veren krijgen dan 240kg extra voor hun kiezen.
Dan veert de hele handel dus maximaal 240/8 = 30mm of 3cm in.

Dat is gewoon heeel weinig. Is niet gek dat die auto nauwelijks in te drukken is met de hand. Ga je kijken naar wat je haalt met sportief daily driven, dan kom je niet boven de 0.5G/1.5cm uit. Dat is zo goed als niks..aka je had net zo massieve blokken kunnen monteren.

A wheel to steer the front of the car
A pedal to steer the rear
Find all posts by this user
11-27-2009, 12:41 PM
Post: #19
how low can we go!!
NoHachi je hebt gelijk. Softere springrates zijn voor dagelijks gebruik beter ook voor je wegligging. Als je meer op straat rijd dan op het circuit is dat gewoon beter.

Welke verhouding beter is zal moeten blijken als je verscheidene auto's opbouwt die identiek zijn kwa onderstel en bestuurder maar andere springrates. Vervolgens moet je dan kijken hoeveel "comfort" je op offert ten op zichte van circuit prestaties. ( mits je dat belangrijk vind)


Ik ben van mening dat de enige manier op "de beste setup voor de bestuurder" te vinden is door veel verschillende opstellingen uit te proberen. Je kunt namelijk nooit van te voren exact bepalen dat wat je kiest correct is.

Cars:
"99 Lexus IS200
"86 AE86 Kouki Panda Levin GT-Apex (restore project)
"84 AE86 Zenki Blue Levin (project racer)
Motorcycles:
"02 Yamaha R1
"02 Honda Hornet S
"08 BMW R1200GS
Find all posts by this user
11-27-2009, 04:23 PM
Post: #20
how low can we go!!
nohachi, enorm bedankt voor je uitleg. iedereen trouwens. ik snap nu wat er bedoelt wordt met de kg/mm. dit zal voor mij makelijker worden om een mooi setje uit te zoeken wat functioneel en ook mooier er uit zal zien.

toyota corolla coupe 1985 drift car
toyota corolla coupe 1987 road car.
Find all posts by this user


Possibly Related Threads...
Thread Author Replies Views Last Post
  topic can be deleted RaceMinded 9 6,581 08-23-2010 04:55 PM
Last Post: RaceMinded

Forum Jump:


User(s) browsing this thread: 1 Guest(s)

Contact Us | AEU86 | Return to Top | Return to Content | Lite (Archive) Mode | RSS Syndication