Timing ontsteking
07-30-2015, 08:48 AM (This post was last modified: 07-30-2015 08:48 AM by MAryYoWanna.)
Post: #1
Timing ontsteking
Hallo allemaal,

Ik zal me eerst voorstellen: mijn naam is Ron, ik ben al een paar jaar geregistreerd op dit forum maar tot nu toe heb ik nog niet gepost. Ik heb sinds een paar jaar een 1985 AE86 die ik rijd als oldtimer. Vorig jaar heb ik een andere 4age motor gekocht bij Groundspeed (gewoon een standaard RWD bluetop), die ik onlangs heb ingebouwd.

Op zich loopt deze motor goed na wat gedoe met vacuum/stationair lopen, maar ik krijg de timing van de ontsteking niet goed. Ik heb alles wat maar verkeerd zou kunnen zijn nagelopen tot in den treure, maar ik kan het probleem niet vinden.

Nokkenassen met de merktekens bovenin, teken bij de oliepomp staat ook goed, schroevendraaier op 1e zuiger om te controleren of ie ook echt wel op BDP staat, merkteken op krukaspoelie staat dan ook op 0. Zelfs gekeken of de rotor bij 10 graden bij het contact staat. Draadjes in de gele diagnosestekker zodat motorlampje op dashboard knippert.

Niet op 10 graden te krijgen Angry. Op zijn best ergens rond de 27 graden, normaal tussen de 30 en 40 graden. En dat terwijl de motor goed lijkt te draaien.

Iemand enig idee wat ik over het hoofd zie? Kan een motor met dergelijk hoge voorontsteking überhaupt nog draaien?
Find all posts by this user
07-30-2015, 09:53 AM
Post: #2
Timing ontsteking
Hey

Zo te horen kan het je gasklepsensor zijn die uit zijn waarde is

Gr ray
Find all posts by this user
07-30-2015, 09:57 AM
Post: #3
Timing ontsteking
Wist wel dat ik vergeten was iets te vermelden. Ook de gasklepsensoren de oude en de nieuwe motor geprobeerd, afgesteld volgens dit youtube filmpje https://www.youtube.com/watch?v=k7jS1y70S98. Als je deze verkeerd zet blijft stationair op en neer jojoën, kan ik er van uit gaan dat als ie goed stationair draait dat deze dan goed staat?
Find all posts by this user
07-30-2015, 10:49 AM (This post was last modified: 07-30-2015 10:50 AM by Ivan141.)
Post: #4
Timing ontsteking
Hoi Ron,

Als je er zo ver naast zit zou ik toch eens de distributeur eruit trekken en opnieuw inbrengen op de juiste stand. Zeker aangezien je de rest allemaal hebt nagelopen. Zou verwachten dat je het wel aan de stand van de rotor zou zien als ie niet goed zit, maar je kunt net zo goed even zeker stellen dat de distributeur er juist inzit.. is makkelijk om m n tandje te verschuiven, en dan krijg je zoveel voorontsteking dat de motor amper meer te starten is.

Even het handboek (te downloaden op de hoofdsite van aeu86) nalezen om te zien hoe je jouw type distributeur moet uitlijnen.. meestal is het een streepje en een merktekentje op lijn zetten voor de oudere types.

Welke hoek van ons landje kom je trouwens vandaan?

FABRICA MI DIEM, PVNC!
Visit this user's website Find all posts by this user
07-30-2015, 12:47 PM (This post was last modified: 07-30-2015 01:12 PM by MAryYoWanna.)
Post: #5
Timing ontsteking
Alweer iets vergeten te vermelden :/ Ik heb samen met een kameraad van me ook geprobeerd de timing af te stellen, alles dus op 0 graden, verdeler met merkteken op lijn. Omdat dit dus die rare timing gaf met de lamp (heb ik van hem geleend, is een professionele lamp) hebben we ook met de verdeler zitten te klooien om zodoende te proberen de timing naar die 10 graden te krijgen. Die verdeler hebben we wel tien keer opnieuw proberen te plaatsen. Maar hoe meer ie daar naar toe gaat, hoe slechter ie loopt, en als je dan al in de richting kwam was ie niet meer te starten. Gisteren heb ik zelfs nog geprobeerd een andere ECU er aan te hangen, maar ook dat maakte geen verschil. Ik ben nu nog aan het denken om een andere bobine, verdelerkap, rotor te proberen, geen idee of dat zoiets kan veroorzaken.
Overigens woon ik in Brunssum, helemaal in het zuidoosten :-)

Even kijken of ik wat plaatjes kan posten die ik gisteren gemaakt heb.

Timing bij 800RPM, zoals de lamp het uitleest. Rode pijl is witte punt op poelie, niet zo duidelijk op de foto vandaar de pijl:
[Image: AEU86 AE86 - Timing ontsteking]

poelie op 10 graden gezet, gekeken waar de rotor ongeveer staat. Moet toch ongeveer 10’ zijn, dit is waar de rotor het contact van de eerste bougie in de verdeler raakt. Toch?

[Image: AEU86 AE86 - Timing ontsteking]

Gaat goed zo met die foto's Smile
Hier nog een plaatje voordat ik mijn nieuwe motor erin ga lepelen, met dank aan Groundspeed. Starlet op de achtergrond is mijn daily driver:

[Image: AEU86 AE86 - Timing ontsteking]

PS manuals en dergelijke heb ik uiteraard jaren geleden al gedownload. Helaas staat daar niet in dat de terminal bij de eerste 4AGE's in de oude AE86 een gele stekker is. Ik heb ook geen idee hoe je hiervan foutcodes kan uitlezen.
Find all posts by this user
07-30-2015, 02:48 PM
Post: #6
Timing ontsteking
Foutcodes uitlezen is die stekker overbruggen en je contact aan zetten (motor niet starten).
Je check engine lampje gaat dan knipperen als het goed is.

FABRICA MI DIEM, PVNC!
Visit this user's website Find all posts by this user
07-30-2015, 04:57 PM (This post was last modified: 07-30-2015 04:57 PM by MAryYoWanna.)
Post: #7
Timing ontsteking
Als ik het goed begrepen heb betekent dat knipperen dat ie dan in diagnostic mode is, en 10’ vast zou moeten staan zodat je de timing goed kan zetten zonder dat je ECU deze steeds aanpast. Knipperen doet ie wel. Maar dat was uiteraard met gestarte motor om de timing proberen af te stellen.

Ik ga eens kijken wat ie doet zonder gestarte motor
Find all posts by this user
07-31-2015, 08:38 AM
Post: #8
Timing ontsteking
Vaste knipper frequentie betekent geen fouten, als ie een ander patroon geeft heeft ie foutcodes.. Beetje hetzelfde idee als morse code.

FABRICA MI DIEM, PVNC!
Visit this user's website Find all posts by this user
07-31-2015, 11:31 AM
Post: #9
Timing ontsteking
Check engine lampje knippert in een vaste frequentie, motor uit ongeveer halve frequentie van knipperen met draaiende motor, ongeveer 1x per 2 á 3 seconden. Lijkt dus normaal. Jammer, had gehoopt dat ik hiermee iets wijzer zou worden
Find all posts by this user


Possibly Related Threads...
Thread Author Replies Views Last Post
  NEED timing light Brussels area Bean 4 4,978 04-29-2010 05:33 PM
Last Post: Bean

Forum Jump:


User(s) browsing this thread: 1 Guest(s)

Contact Us | AEU86 | Return to Top | Return to Content | Lite (Archive) Mode | RSS Syndication